Δεξιότητες Νηπίου για Σχολική Ετοιμότητα
Βασισμένο στο Baseline Assessment Profiling του Warwickshire County Council
Συναισθηματική και Κοινωνική Ανάπτυξη:
| Έχει σιγουριά, δείχνει αυτοπεποίθηση |
| Είναι ικανό να δημιουργήσει ικανοποιητικές σχέσεις με άλλα παιδιά και ενήλικες |
| Δουλεύει σαν μέλος μιας ομάδας και ανεξάρτητα |
| Είναι ικανό να συγκεντρωθεί και να κάνει υπομονή καθώς μαθαίνει και να ζητήσει βοήθεια όταν τη χρειαστεί |
| Είναι πρόθυμο να εξερευνήσει κάτι καινούριο και δείχνει ικανό να πάρει πρωτοβουλία και να λύσει απλά πρακτικά προβλήματα |
| Επιδιώκει ανεξαρτησία στην επιλογή μιας δραστηριότητας, στο ντύσιμο και στην προσωπική υγιεινή |
| Είναι ευαίσθητο στις ανάγκες και στα συναισθήματα των άλλων και δείχνει σεβασμό |
| Περιμένει τη σειρά του και μοιράζεται αντικείμενα |
| Μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του και να συμπεριφερθεί ανάλογα |
| Αναπτύσσει μια κατανόηση για ό,τι είναι σωστό, ό,τι είναι λάθος και γιατί |
| Φροντίζει και ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, την περιουσία και τους ζωντανούς οργανισμούς |
| Δείχνει μια ποικιλία συναισθημάτων, όπως χαρά, θλίψη, περιέργεια σε σχέση με τις εμπειρίες της ζωής |
Γλώσσα, Προανάγνωση, Προγραφή:
| Ακούει προσεχτικά και συζητάει για τις εμπειρίες του σε μικρές και μεγάλες ομάδες |
| Χρησιμοποιεί αυξανόμενο λεξιλόγιο με μεγαλύτερη ευχέρεια για να εκφράσει τις σκέψεις του και να μεταφέρει το νόημα στον ακροατή |
| Ακούει και αντιδράει σε ιστορίες, τραγούδια και ποιήματα |
| Φτιάχνει ιστορίες και συμμετέχει σε αλλαγή ρόλων με σιγουριά |
| Απολαμβάνει τα βιβλία και τα χειρίζεται με προσοχή, κατανοώντας πώς είναι δομημένα |
| Κατανοεί ότι οι λέξεις και οι εικόνες έχουν νόημα και ότι στα ελληνικά διαβάζουμε από αριστερά προς δεξιά και από πάνω προς τα κάτω |
| Αρχίζει να συνδέει ήχους με συλλαβές, λέξεις και γράμματα |
| Αναγνωρίζει γράμματα της αλφαβήτας σαν μορφές και σαν ήχους |
| Χρησιμοποιεί γραφή, εικόνες, σύμβολα, οικείες λέξεις και γράμματα για να μεταφέρει το νόημα |
| Μπορεί να γράψει το όνομά του σωστά με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα |
Προμαθηματικές Έννοιες:
| Χρησιμοποιεί μαθηματική γλώσσα, όπως κύκλο, μπροστά από, μεγαλύτερο από και πιο πολύ, για να περιγράψει σχήμα, θέση, μέγεθος και ποσότητα |
| Μπορεί να αναγνωρίσει και να αναπαράγει ακολουθίες |
| Χρησιμοποιεί μια εξελισσόμενη μαθηματική ικανότητα για να λύσει πρακτικά προβλήματα |
| Είναι εξοικειωμένο με παιχνίδια αριθμητικής και δραστηριότητες |
| Μπορεί να συγκρίνει, να κατηγοριοποιήσει, να ταιριάξει και να μετρήσει χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα |
| Μπορεί να αναγνωρίσει και να χρησιμοποιήσει αριθμούς μέχρι το 10 |
| Μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, κατανοεί και καταγράφει αριθμούς |
| Δείχνει να αντιλαμβάνεται τις αριθμητικές πράξεις, όπως πρόσθεση και αφαίρεση |
Γενικές Γνώσεις και Κατανόηση:
| Μπορεί να μιλήσει για το που μένει, το περιβάλλον, την οικογένεια και για γεγονότα της ζωής του του παρελθόντος και του παρόντος |
| Μπορεί να εξερευνήσει και να αναγνωρίσει στοιχεία οργανισμών, αντικειμένων και γεγονότων του φυσικού και τεχνητού περιβάλλοντος και να παρατηρήσει ομοιότητες, διαφορές και αλλαγές |
| Συζητάει για πράγματα που παρατηρεί, κάνει ερωτήσεις για να λάβει πληροφορίες για το πώς και γιατί δουλεύουν κάποια πράγματα |
| Μπορεί να εξερευνήσει και να επιλέξει υλικά και εργαλεία και να χρησιμοποιήσει δεξιότητες όπως χαρτοκοπτική, κατασκευές κ.α. για διάφορους λόγους |
| Μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, όπου χρειάζεται, για να υποστηρίξει τη μάθηση |
Κινητική Ανάπτυξη:
| Κινείται με σιγουριά και με αυξανόμενο έλεγχο και συντονισμό |
| Έχει αντίληψη του χώρου |
| Σκαρφαλώνει και ισορροπεί με μεγαλύτερη επιδεξιότητα |
| Χειρίζεται υλικά, εργαλεία και κατασκευές με αυξανόμενο έλεγχο |
| Δημιουργεί με φαντασία |
| Εξερευνεί ήχο και χρώμα, υφή, σχήμα, φόρμα και χώρο σε 2 και 3 διαστάσεις |
| Αντιδρά με διάφορους τρόπους σε ό,τι βλέπει, ακούει, μυρίζει, ακουμπάει και αισθάνεται |
| Μέσα από την τέχνη, τη μουσική, το χορό, τα παραμύθια και το δημιουργικό παιχνίδι, δείχνει αυξανόμενη ικανότητα να χρησιμοποιεί τη φαντασία του, να ακούει και να παρατηρεί |
Μαρία Ψαρρού,Σχολική Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου