Δεξιότητες Νηπίου για Σχολική Ετοιμότητα
Βασισμένο στο Baseline Assessment Profiling του Warwickshire County Council
Συναισθηματική και Κοινωνική Ανάπτυξη:
 | Έχει σιγουριά, δείχνει αυτοπεποίθηση |
 | Είναι ικανό να δημιουργήσει ικανοποιητικές σχέσεις με άλλα παιδιά και ενήλικες |
 | Δουλεύει σαν μέλος μιας ομάδας και ανεξάρτητα |
 | Είναι ικανό να συγκεντρωθεί και να κάνει υπομονή καθώς μαθαίνει και να ζητήσει βοήθεια όταν τη χρειαστεί |
 | Είναι πρόθυμο να εξερευνήσει κάτι καινούριο και δείχνει ικανό να πάρει πρωτοβουλία και να λύσει απλά πρακτικά προβλήματα |
 | Επιδιώκει ανεξαρτησία στην επιλογή μιας δραστηριότητας, στο ντύσιμο και στην προσωπική υγιεινή |
 | Είναι ευαίσθητο στις ανάγκες και στα συναισθήματα των άλλων και δείχνει σεβασμό |
 | Περιμένει τη σειρά του και μοιράζεται αντικείμενα |
 | Μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του και να συμπεριφερθεί ανάλογα |
 | Αναπτύσσει μια κατανόηση για ό,τι είναι σωστό, ό,τι είναι λάθος και γιατί |
 | Φροντίζει και ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, την περιουσία και τους ζωντανούς οργανισμούς |
 | Δείχνει μια ποικιλία συναισθημάτων, όπως χαρά, θλίψη, περιέργεια σε σχέση με τις εμπειρίες της ζωής |
Γλώσσα, Προανάγνωση, Προγραφή:
 | Ακούει προσεχτικά και συζητάει για τις εμπειρίες του σε μικρές και μεγάλες ομάδες |
 | Χρησιμοποιεί αυξανόμενο λεξιλόγιο με μεγαλύτερη ευχέρεια για να εκφράσει τις σκέψεις του και να μεταφέρει το νόημα στον ακροατή |
 | Ακούει και αντιδράει σε ιστορίες, τραγούδια και ποιήματα |
 | Φτιάχνει ιστορίες και συμμετέχει σε αλλαγή ρόλων με σιγουριά |
 | Απολαμβάνει τα βιβλία και τα χειρίζεται με προσοχή, κατανοώντας πώς είναι δομημένα |
 | Κατανοεί ότι οι λέξεις και οι εικόνες έχουν νόημα και ότι στα ελληνικά διαβάζουμε από αριστερά προς δεξιά και από πάνω προς τα κάτω |
 | Αρχίζει να συνδέει ήχους με συλλαβές, λέξεις και γράμματα |
 | Αναγνωρίζει γράμματα της αλφαβήτας σαν μορφές και σαν ήχους |
 | Χρησιμοποιεί γραφή, εικόνες, σύμβολα, οικείες λέξεις και γράμματα για να μεταφέρει το νόημα |
 | Μπορεί να γράψει το όνομά του σωστά με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα |
Προμαθηματικές Έννοιες:
 | Χρησιμοποιεί μαθηματική γλώσσα, όπως κύκλο, μπροστά από, μεγαλύτερο από και πιο πολύ, για να περιγράψει σχήμα, θέση, μέγεθος και ποσότητα |
 | Μπορεί να αναγνωρίσει και να αναπαράγει ακολουθίες |
 | Χρησιμοποιεί μια εξελισσόμενη μαθηματική ικανότητα για να λύσει πρακτικά προβλήματα |
 | Είναι εξοικειωμένο με παιχνίδια αριθμητικής και δραστηριότητες |
 | Μπορεί να συγκρίνει, να κατηγοριοποιήσει, να ταιριάξει και να μετρήσει χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα |
 | Μπορεί να αναγνωρίσει και να χρησιμοποιήσει αριθμούς μέχρι το 10 |
 | Μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, κατανοεί και καταγράφει αριθμούς |
 | Δείχνει να αντιλαμβάνεται τις αριθμητικές πράξεις, όπως πρόσθεση και αφαίρεση |
Γενικές Γνώσεις και Κατανόηση:
 | Μπορεί να μιλήσει για το που μένει, το περιβάλλον, την οικογένεια και για γεγονότα της ζωής του του παρελθόντος και του παρόντος |
 | Μπορεί να εξερευνήσει και να αναγνωρίσει στοιχεία οργανισμών, αντικειμένων και γεγονότων του φυσικού και τεχνητού περιβάλλοντος και να παρατηρήσει ομοιότητες, διαφορές και αλλαγές |
 | Συζητάει για πράγματα που παρατηρεί, κάνει ερωτήσεις για να λάβει πληροφορίες για το πώς και γιατί δουλεύουν κάποια πράγματα |
 | Μπορεί να εξερευνήσει και να επιλέξει υλικά και εργαλεία και να χρησιμοποιήσει δεξιότητες όπως χαρτοκοπτική, κατασκευές κ.α. για διάφορους λόγους |
 | Μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, όπου χρειάζεται, για να υποστηρίξει τη μάθηση |
Κινητική Ανάπτυξη:
 | Κινείται με σιγουριά και με αυξανόμενο έλεγχο και συντονισμό |
 | Έχει αντίληψη του χώρου |
 | Σκαρφαλώνει και ισορροπεί με μεγαλύτερη επιδεξιότητα |
 | Χειρίζεται υλικά, εργαλεία και κατασκευές με αυξανόμενο έλεγχο |
 | Δημιουργεί με φαντασία |
 | Εξερευνεί ήχο και χρώμα, υφή, σχήμα, φόρμα και χώρο σε 2 και 3 διαστάσεις |
 | Αντιδρά με διάφορους τρόπους σε ό,τι βλέπει, ακούει, μυρίζει, ακουμπάει και αισθάνεται |
 | Μέσα από την τέχνη, τη μουσική, το χορό, τα παραμύθια και το δημιουργικό παιχνίδι, δείχνει αυξανόμενη ικανότητα να χρησιμοποιεί τη φαντασία του, να ακούει και να παρατηρεί |
Μαρία Ψαρρού,Σχολική Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου