Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015
Υπέροχα Νηπιαγωγεία στον κόσμο
Πως πρέπει να είναι ένα Νηπιαγωγείο; Να μερικές ιδέες!
Crèche de la Girafe – Παρίσι, Γαλλία
Educational Centre - Γρανάδα, Ισπανία
Fuji Kindergarten – Τόκιο, Ιαπωνία
Fagerborg Kindergarten – Oslo, Norway
Els Colours – Βαρκελώνη, Ισπανία
Aadharshila Vatika – Νέο Δελχί, Ινδία
Wolfartsweier Kindergarten – Καρσλρούη, Γερμανία
Sarreguemines Nursery – Lorraine, Γαλλία
Loop Kindergarten – Tianjin, Κίνα
Ecole Maternelle Pajol – Παρίσι, Γαλλία
Αντιρατσιστικό ποίημα
Το καλύτερο αντιρατσιστικό ποίημα γράφτηκε από ένα παιδί της Αφρικής και προτάθηκε ως το καλύτερο το 2006 από τα Ηνωμένα Έθνη
Όταν γεννιέμαι, είμαι μαύρος
Όταν μεγαλώσω, είμαι μαύρος
Όταν κάθομαι στον ήλιο, είμαι μαύρος
Όταν φοβάμαι, είμαι μαύρος
Όταν αρρωσταίνω, είμαι μαύρος
Κι όταν πεθαίνω, ακόμα είμαι μαύρος
Κι εσύ λευκέ άνθρωπε
Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ
Όταν μεγαλώνεις, γίνεσαι λευκός
Όταν κάθεσαι στον ήλιο, γίνεσαι κόκκινος
Όταν κρυώνεις, γίνεσαι μπλε
Όταν φοβάσαι, γίνεσαι κίτρινος
Όταν αρρωσταίνεις, γίνεσαι πράσινος
Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι
Και αποκαλείς εμένα έγχρωμο...
Τα λάθη είναι απαραίτητα
Τα λάθη βελτιώνουν την ικανότητα μάθησης των παιδιών.
Όλοι κάνουν λάθη και τα παιδιά δεν είναι η εξαίρεση. Το σημαντικό είναι να μαθαίνουν από αυτά.
Σήμερα τα παιδιά μεγαλώνουν σε μια κοινωνία που τα πιέζει να είναι τέλεια, πανέξυπνα, να παίρνουν τους μεγαλύτερους βαθμούς στο σχολείο, βραβεία, υποτροφίες και σίγουρα να περάσουν σε μια καλή σχολή. Οι γονείς ενισχύουν αυτήν την πίεση στο σπίτι όταν καλύπτουν τα λάθη των παιδιών τους ή όταν διορθώνουν τις εργασίες τους για να πετύχουν καλύτερες βαθμολογίες. Το άγχος αυξάνεται όταν τα παιδιά συνεχώς επαινούνται για την ευφυία τους.
Στο παρελθόν παιδαγωγοί δημιούργησαν συνθήκες μάθησης που αποθάρρυναν την ύπαρξη λαθών. Και οι γονείς ακολούθησαν το παράδειγμά τους.
Υπάρχει η πεποίθηση ότι επαναλαμβάνοντας και εξασκώντας συνέχεια τα παιδιά πάνω σε ένα πρόβλημα μαθηματικών, στο τέλος θα θυμούνται την απάντηση. Και πιθανώς θα τη θυμούνται και σε ένα τυποποιημένο τέστ. Αυτή η προσέγγιση θεωρεί οτι αν είναι επιτρεπτό στους μαθητές να κάνουν λάθη, τότε δε θα μάθουν ποτέ τη σωστή πληροφορία.
Ομως, σύγχρονες έρευνες βρίσκουν την παραπάνω υπόθεση λανθασμένη. Στην πραγματικότητα,μελέτες έχουν δείξει οτι η μάθηση βελτιώνεται όταν τα παιδιά κάνουν λάθη.
Είτε πρόκειται για εργασίες, ανάπτυξη σχέσεων φιλίας ή απλά ένα παιχνίδι, η μάθηση εμπλουτίζεται μέσω του σφάλματος. Το να κάνουν τα παιδιά λάθη είναι μια πρόκληση για να μάθουν να δρουν με διαφορετικούς τρόπους. Τα παρακινεί να δοκιμάσουν νέους δρόμους.
Η έρευνά της Carol Dweck, καθηγήτριας στο πανεπιστήμιο του Stanford, δείχνει οτι ο έπαινος στα παιδιά για την ευφυία τους μπορεί να τα κάνει να επιμείνουν λιγότερο σε κάποια πρόκληση. Μαζί με άλλους συνάδελφους της, χώρισαν σε δύο ομάδες παιδιά της πέμπτης τάξης του Δημοτικού και τους έβαλαν κάποιες ασκήσεις. Η μία ομάδα επιβραβευόταν για την εξυπνάδα της, ενώ η άλλη για την προσπάθειά της.
Όταν ανατέθηκε στα παιδιά αυτά ένα εξαιρετικά δύσκολο τεστ, το οποιο είχε αρχικά σχεδιαστεί για παιδιά μεγαλύτερης τάξης, προέκυψε ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα. Οι μαθητές που είχαν επιβραβευτεί για τον κόπο τους, δούλεψαν πολύ σκληρά, παρόλο που έκαναν πολλά λάθη. Οι άλλοι που είχαν επιβραβευτεί γιατί ήταν έξυπνοι αποθαρρύνθηκαν και είδαν τα λάθη τους ως σημάδι αποτυχίας. Η πρώτη ομάδα παιδιών είχε αυξημένες επιδόσεις κατά 305, ενώ η δεύτερη ομάδα παιδιών που επαινέθηκαν για την ευφυία τους είχε πτώση στην απόδοση κατά 20%.
Η δουλειά της Dweck, περιγράφεται στο βιβλίο MindSet: The New Psychology of Success, και τονίζει στους γονείς οτι η επιβράβευση ανευ όρων με τρόπο που καλύπτει τα λάθη είναι επιβλαβής για την ανάπτυξη των παιδιών. Η αβίαστη χρήση του επαίνου μπορεί να είναι τόσο ζημιογόνα όσο και η διόρθωση από εμάς των λαθών μιας εργασίας.
Τα παιδιά κάνουν πολλών ειδών λάθη. Κάποια απ' αυτά όπως να ξεχάσουν τις ασκήσεις ή να μη διαβάσουν για ένα διαγώνισμα έχουν αναμενόμενες συνέπειες. Άλλα όμως όπως τα ψέματα, οι ζαβολιές ή οι πράξεις που επιδρούν αρνητικά σε φιλίες, έχουν περίπλοκες αιτίες και πολυσύνθετη θεραπεία. Όλα όμως τα λάθη εμπεριέχουν τον σπόρο της μάθησης.
10 συμβουλές για τους γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να μάθουν από τα λάθη τους.
* Αποδεχτείτε να μην περιμένετε από τα παιδιά σας να είναι τέλεια.
* Κάντε τους γνωστό οτι η αγάπη σας γι' αυτά δεν υπόκειται σε όρους, και είναι ανεξάρτητη από τα λάθη τους.
* Μη "διασώζετε" τα παιδιά από τα λάθη τους. Αντ' αυτού βοηθήστε τα να επικεντρωθούν στη λύση τους.
* Εξηγήστε τους με παραδείγματα τα δικά σας λάθη, τις συνέπειες αυτών και πως σας βοήθησαν.
* Ενθαρρύνετέ τα να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τα λάθη τους και να μην κατηγορούν τους άλλους.
* Αποφύγετε να τονίζετε τα λάθη που έκαναν στο παρελθόν και εστιάστε στα τωρινά.
* Επιβραβεύστε τα για την ικανότητά τους να παραδέχονται τα λάθη τους.
* Επιβραβεύστε τα για τις προσπάθειές τους και το κουράγιο τους να υπερνικούν τις αποτυχίες.
* Συμβουλέψτε τα να ζητούν συγγνώμη από τρίτους που τυχόν έχουν βλάψει με τα λάθη τους.
* Βοηθήστε τα να δουν τη θετική πλευρά του να μην τα κάνεις όλα σωστά!
__________________
Ευχαριστούμε τον Θεοφάνη Παπαμιχαήλ για την μετάφραση και επιμέλεια.
by Αντικλείδι , http://antikleidi.wordpress.com
Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015
Σωστό κράτημα του μολυβιού
Αυτοί είναι μερικοί τρόποι κρατήματος του μολυβιού από τα μικρά παιδιά
Tip βελτίωσης της σύλληψης του μολυβιού
Κρατάει πολύ όρθια το μολύβι του?
Πολλά πιτσιρίκια στην προσπάθειά τους να πιάσουν σωστά το μολύβι δοκιμάζουν και το μοντέλο που βλέπουμε στην φωτογραφία. Όμως, είναι ένας τρόπος σύλληψης, ο οποίος σύντομα θα κουράσει το χέρι..
Όπως έχουμε αναφέρει σε παλαιότερες αναρτήσεις η σωστή σύλληψη του μολυβιού είναι η τριποδική σύλληψη. Αν παρατηρήσετε σε μια ώριμη τριποδική λαβή, θα δείτε πως το μολύβι είναι "ξαπλωμένο" στην μεμβράνη ανάμεσα στον αντίχειρα και τον δείκτη (θέναρ).
Τα παιδιά με ανώριμες και λάθος συλλήψεις εργαλείων, όπως του μολυβιού, χρειάζονται συνεχήπαρέμβαση με δραστηριότητες που θα στοχεύουν στις δυσκολίες του, οι οποίες εκδηλώνονται με το συγκεκριμένο μοτίβο. Για παράδειγμα, ανάλογα το είδος ανωριμότητας ή δυσκολίας μπορούμε να εργαστούμε με την ωρίμανση των συλλήψεων (π.χ. λαβή pincer), την απτική απευαισθητοποίηση της συγκεκριμένης περιοχής, την μυϊκή ενδυνάμωση, τους ιδιοδεκτικούς ερεθισμούς κ.α.
Πολλές φορές οι γονείς ρωτούν: "Καθώς το παιδί μου εμπλέκεται στην διαδικασία βελτίωσης των δυσκολιών του, τι γίνεται όταν πρέπει να εκτελέσει γραφοκινητικές δραστηριότητες? Θα συνεχίσει να κρατάει το μολύβι με λάθος τρόπο μέχρι να ωριμάσει?"
Σε αυτήν την περίπτωση, αν το παιδί βρίσκεται σε ηλικία που πρέπει να εμπλεκέται συστηματικά σε γραφοκινητικού τύπου δραστηριότητες ο εργοθεραπευτής μπορεί να δώσει κάποια βοηθήματα. Τα βοηθήματα αυτά θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο στον χώρο συνεδριών όσο και στο σπίτι ή το σχολείο (κατόπιν συνεννόησης με την δασκάλα). Στην συγκεκριμένη ανάρτηση δεν θα αναφερθούμε σε βοηθητικές λαβές που τοποθετούνται στο μολύβι, αλλά σε κάτι διαφορετικό.
Όπως θα δείτε και στην εικόνα είναι πολύ απλό... Χρησιμοποιούμε ένα λαστιχάκι, το οποίο στηρίζεται στον καρπό και "τραβάει" το εργαλείο γραφής προς τα πίσω. Το λαστιχάκι βοηθάει το μολύβι να μείνει σε αυτό το σημείο 'ξαπλωμένο" και σταθερό για όση ώρα αυτό είναι απαραίτητο. Έτσι δεν χρειάζεται συνέχεια να υπενθυμίζουμε στο παιδί να κρατήσει σωστά το μολύβι του, και το βοηθάμε έμμεσα στην αυτοματοποίησή αυτού του μοντέλου σύλληψης. Αν τέτοιου τύπου λαστιχάκια πονάνε το παιδί, μπορείτε να δοκιμάσετε λαστιχάκια για τα μαλλιά που είναι πιο μαλακά.
Στόχος ενός εργοθεραπευτή δεν είναι μόνο να διορθώσει επιφανειακά αυτό που φαίνεται ως δυσλειτουργία (π.χ. ένα ανώριμο μοντέλο σύλληψης μολυβιού), αλλά να καταφέρει να βρει και να δουλέψει (μαζί με το παιδί και την οικογένεια) με την αιτία της δυσκολίας που εκδηλώνεται με οποιαδήποτε μορφή. Δίνονται οδηγίες και συμβουλές για την διευκόλυνση του παιδιού ανά περίσταση, αλλά ο θεραπευτής συνεχίζει να αντιμετωπίζει την βαθύτερη δυσκολία. Εκείνη που ωθεί το παιδί να εκδηλώσει μια μη λειτουργική συμπεριφορά.
Σε κάθε περίπτωση συζητήστε με τον υπεύθυνο θεραπευτή του παιδιού σας, τον εργοθεραπευτή εαν παρακολουθεί πρόγραμμα εργοθεραπευτικής παρέμβασης ή τον θεραπευτή που ασχολείται αυτή την περίοδο με το παιδί σας. Μην εφαρμόσετε κάποια τεχνική χωρίς να έχετε πρώτα επικοινωνήσει και συνεννοηθεί με τον θεραπευτή του παιδιού σας.
image1:http://jensotforkids.blogspot.gr/2011/09/fuzzy-ball-fix.html
image2:http://pinterest.com/ytherapysource/handwriting
Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια
Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2015
Κυρα - Σαρακοστή
Άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για το Πάσχα , γι'αυτό φτιάξαμε την κυρα-Σαρακοστή.
Μιλήσαμε για τα νηστήσιμα φαγητά, τα χωρίσαμε σε κατηγορίες και μάθαμε για το παλιό έθιμο που οι γυναίκες έφτιαχναν τη σαρακοστή από ζυμάρι.. Στη συνέχεια φτιάξαμε μια Σαρακοστή τεράστια όπως είπαν τα παιδιά, με επτά πόδια όσες και οι βδομάδες μέχρι το Πάσχα.Έχει σταυρωμένα τα χέρια, γιατί προσεύχεται, σταυρό στο κεφάλι, γιατί πηγαίνει στην εκκλησία, ενώ δεν έχει στόμα, επειδή νηστεύει.
Ομαδική δουλειά. "Κυρία, θα συνεργαστούμε" είπε ο Γιώργος.
Μιλήσαμε για τα νηστήσιμα φαγητά, τα χωρίσαμε σε κατηγορίες και μάθαμε για το παλιό έθιμο που οι γυναίκες έφτιαχναν τη σαρακοστή από ζυμάρι.. Στη συνέχεια φτιάξαμε μια Σαρακοστή τεράστια όπως είπαν τα παιδιά, με επτά πόδια όσες και οι βδομάδες μέχρι το Πάσχα.Έχει σταυρωμένα τα χέρια, γιατί προσεύχεται, σταυρό στο κεφάλι, γιατί πηγαίνει στην εκκλησία, ενώ δεν έχει στόμα, επειδή νηστεύει.
Ομαδική δουλειά. "Κυρία, θα συνεργαστούμε" είπε ο Γιώργος.
Κόψαμε, και, κολλήσαμε ότι μπορεί να φάει και το γράψαμε
Κάθε βδομάδα θα κόβουμε κι από ένα πόδι
Μάθαμε το τραγούδι της κυρα-Σαρακοστής και φτιάξαμε και την ατομική , κολλώντας όσπρια και ζυμαρικά.